Clean Factorys vd om Northclean och framtiden: ”Öppnas kontaktytor utanför bolaget”

I augusti blev Clean Factory tredje byggstenen i Northclean som därmed stärker närvaron i Stockholm och Mälardalen.

114943883

Ett konventionellt städbolag med 50 miljoner kronor i omsättning, omkring 130 anställda och som sätter kvalitet i första rummet och inte konkurrerar med pris. Så beskriver vd Mattias Åberg Clean Factory när Rent träffar honom och Kristian Holmström, nytillträdd styrelseordförande i städföretaget tillika representant för Litorina på investeringsbolagets kontor i centrala Stockholm.

Konventionellt eller ej, det var goda räkenskaper, kvalitet i leverans, ordning och reda i bolaget och en kundportföljen med lokalvårdskunder på privatsidan som fällde avgörande om investering. Clean Factory blev därmed tredje byggstenen och det andra Stockholmsföretaget i det bolagsbygge som är Northclean där, vid sidan av Rengörare Näslund, även Kundpartner ingår sedan i fjol sommar.

– Clean Factory är ett perfekt exempel på den typ av företag vi söker. Bolaget har lokalvård som kärnverksamhet och en fin kundportfölj och långa relationer med kunderna. Det är kunder som även har krav på säkerhet och sekretess och är krävande. Vi tycker det visar på att personalen klarar att leverera lokalvård av hög kvalitet, säger Kristian Holmström.

Därtill säger han att Northclean vill stärka närvaron i Stockholmsområdet, inte minst när det gäller privata företagskunder då Rengörare Näslund arbetar mycket med offentlig upphandling. Fler förvärv väntar för Northclean som dock skyndar långsamt i jakten på rätt bolag.

I Clean Factorys kundportfölj ryms i huvudsak företagskunder och aktören städar kontor, butiksytor och trappuppgångar i Mälardalen och fram för allt i Stockholmsområdet.

Kontorskunden står för drygt en tredjedel av businessen och här ryms en hel del advokatkontor och liknande. Detaljhandelskunderna står för en knapp femtedel och är bland andra hemelektronikkedjan Powers 14 varuhus i Stockholm och Mälardalen men även butiker för barnklädeskedjan Polarn O. Pyret i Stockholmsområdet. Därtill är bolaget stolt leverantörer av lokalvård till flera kulturinstitutioner som Riddarhuset och Strindbergmuseet.

– Vi har blivit litet av ett kulturgäng och även om vi är stolta över alla våra kunder så är det också väldigt roligt att vi har några uppdragsgivare med väldigt specifika krav, i allt från material till säkerhet. Det spiller över på hela leveransen.

Under pandemin och genom förvärv gjorde Clean Factory även en satsning mot hemstäd och den kundbasen står för omkring 10 procent av omsättningen i dag. En omsättning inom rut-branschen som också härrör från två förvärv som bolaget genomförde 2021 respektive hösten 2023.

– Det finns en fin koppling med hemservice och flytt- till trappstäd som vi sköter hos ett trettiotal bostadsrättsföreningar i dag. Vi ser att vi kan hitta nya affärer därigenom. Ska vi vara krassa så handlade det om att bredda leveransen under pandemin när flera av våra kunder stängde kontoren. En del av dem ville även kunna erbjuda sina anställda hemstäd. Det blev lite av en ny marknad och i vissa fall något arbetsgivaren ville erbjuda hemarbetande under pandemin, säger Mattias Åberg.

”En motivationsfaktor är att vara med och bidra till att göra branschen mer sund och det blir lättare som större aktör.”

Clean Factory startade som ett familjeföretag på 1990-talet av bröderna Skaring och hette tills i höstas Skarings. Sedan 2004 har Lars Tunberg varit huvudägare och namnbytet är enligt vd:n logiskt sedan grundarna inte längre finns med i ägarsfären. Mattias Åberg klev själv på 2016 med uppdraget att som han säger ”stabilisera bolaget”. Han kommer likt tidigare ägaren närmast från friskolebranschen men har ett längre förflutet som managementkonsult och från olika vd-uppdrag.

– Städbranschen är på många vis fantastiskt och är du det minsta samhällsintresserad så befinner du dig i fokalpunkten av de mesta som avhandlas i samhället i dag. Därmed inte sagt att det saknas utmaningar, inte minst språkliga. Att kunna prata med kunderna och ta instruktioner på svenska är viktigt.

Dialogen med Litorina och Northclean har pågått de senaste ett och halvt åren för att gå in i skarpt läge i mars i år.

– Mitt gäng tog emot nyheten väldigt positivt. Medarbetarna såg direkt att det öppnas kontaktytor utanför bolaget och nya möjligheter till utveckling för såväl individen som bolaget, säger Mattias Åberg.

Han säger också att sammangåendet är en seriositetsstämpel och en kvalitetssäkring av leveransen i en bransch han menar är färgad av brutal konkurrens kom ofta härrör till pris. Dock säger Mattias Åberg att pris inte är lika närvarande i dialogen på privatkundsidan.

”Medarbetarna såg direkt att det öppnas kontaktytor utanför bolaget och nya möjligheter till utveckling såväl för individen som bolaget.”

– Tyvärr så finns en lång svans av aktörer där det rundas hörn. Det finns mycket elände i branschen och en motivationsfaktor är att vara med och bidra till att göra branschen mer sund och det blir lättare som större aktör.

Clean Factory har i mångt och mycket övergivit att delta i offentlig upphandling då Mattias Åberg menar att det helt enkelt krävs en annan driftsmodell än den bolaget har i dag.

Vid sidan av lokalvårdsleveransen erbjuder Clean Factory ytterligare kringtjänster som fönsterputs men även försäljning av förbrukningsmaterial och kaffe.

– Kringtjänsterna är inte ekonomiskt superviktiga men man vet aldrig vad tilläggstjänsterna kan innebära i form av bredare avtal. Kärnan i leveransen är alltid lokalvård men vi hjälper alltid kunden att hitta rätt.

Enligt Mattias Åberg har Clean Factory samma utmaningar som resten av branschen att rekrytera rätt och lägga schemapusslet för att på bästa vis serva kunderna. En viktig parameter därtill är hållbarhetsarbetet.

– Det mest tydliga hållbarhetsexemplet är bilarna och vi kör 100 procent elbil i dag. Transport och logistik och val av kemikalier står för våra största miljöavtryck och här vill vi göra skillnad. Våra kunder vill vara i sällskap med en aktör som tar ansvar på alla plan.


För mer information, kontakta:
Kristian Holmström, styrelseledamot för Northclean, 0702 72 49 54
Mattias Åberg, VD för Clean Factory, 0708 58 12 10

Northclean bildades våren 2022. Kärnan i Northclean är de verksamhetsdrivande bolagen som gruppen består av tillsammans med dess drivna entreprenörer och anställda. Bolagen i Northclean arbetar under egna, väletablerade varumärken och fortsätter bygga på styrkorna och etablerade marknadspositionerna som de har. Northclean ägs och drivs i partnerskap med entreprenörerna och anställda, ledningsteam och styrelse samt investmentbolaget Litorina.